Reklama na nikotinové sáčky bez obsahu tabáku
Nikotinové sáčky bez obsahu tabáku se na českém trhu objevily kolem roku 2021. Od té doby se solidně etablovaly a marketingové kampaně jejich výrobců jsou ve veřejném prostoru velmi viditelné. Jak vypadá právní regulace po několika letech na trhu?
Rychlému nárůstu obliby nikotinových sáčků bezpochyby pomohl fakt, že v době jejich uvedení na trh neexistovala prakticky žádná legislativní omezení jejich prodeje a propagace – zařadily se tak do lehce kontroverzní kategorie výrobků a látek, které také jistou dobu těžily (nebo dodnes těží) z určitého legislativního vakua, jako jsou např. kratom, HHC, CBD a přístroje pro užívání nahřívaného tabáku. Jak to vypadá v současné době?
Vyhláška č. 141/2023 Sb. O nikotinových sáčcích bez obsahu tabáku (prováděcí vyhláška k zákonu o potravinách a tabákových výrobcích) stanovuje podrobné požadavky na jakost a složení nikotinových sáčků a na podobu jejich balení. Mimo jiné např. určuje, že balení musí obsahovat zdravotní varování „Tento výrobek obsahuje nikotin a je vysoce návykový.“ a informace, že nikotinové sáčky nejsou určené pro těhotné a kojící ženy a osoby mladší 18 let. Vnější podoba balení pak nesmí být jakýmkoliv způsobem zaměřena na nezletilé, vyhláška výslovně stanovuje, že „nesmí obsahovat jakékoliv prvky, jež přímo nebo nepřímo cílí na nezletilé, které vycházejí z kultury nezletilých osob“.
Výslovný zákaz prodeje nikotinových sáčků nezletilým pak od roku 2023 obsahuje zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek. Podle tohoto zákona se na prodej nikotinových sáčků uplatní stejný režim jako na tabákové výrobky, což zahrnuje např. prodej pouze ve specializovaných prodejnách, zákaz rozdávání vzorků zdarma spotřebitelům a zákaz poskytování jakýchkoliv ekonomických výhod v souvislosti s jejich prodejem, včetně výhod prostřednictvím poukázek, nabídek slev, poskytování jakéhokoliv zboží nebo služeb zdarma nebo za nižší než obvyklou cenu.
To je z relevantní právní úpravy vše, reklama na nikotinové sáčky jako taková zakázána podle platné právní úpravy není. O změnu právního stavu se v roce 2022 pokusila skupina opozičních poslanců. Předložený návrh novely zákona o regulaci reklamy spočíval v úplném zákazu reklamy na nikotinové sáčky na internetu, v tisku, na letácích a plakátech. Televizní a rozhlasové reklamy se naopak zákaz týkat neměl.
Poslanecký návrh se ale nesetkal u vlády s pochopením a s odkazem na technické nedostatky novely a potřeby komplexnější změny zákona o regulaci reklamy jeho schválení nedoporučila. Od roku 2022 tak návrh marně čeká na zařazení na program schůze Poslanecké sněmovny a vše nasvědčuje tomu, že zákaz reklamy na nikotinové sáčky v tomto volebním období ani nebude projednán.
Propagace nikotinových sáčků bez obsahu tabáku je tak v současné době přípustná ve všech typech médií a nemá žádnou zvláštní regulaci. Nesmí být ale samozřejmě zaměřena na osoby mladší 18 let.
Chystáte reklamu na nikotinové sáčky, nebo jinou specifickou kategorii zboží, ale nejste si jisti, co je podle zákona přípustné? Neváhejte se na nás obrátit!
Článek pro vás připravil
